19. April 2016

رب گوجه فرنگی



وقتی که بچه بودم یکی از کارهای هیجان انگیز تو فصل تابستون درست کردن رب گوجه فرنگی بود یادمه پدرم جعبه های گوجه رو میخرید و میاورد تو حیاط بعد هم ما همگی می افتادیم به جون گوجه ها و مراسم شیرین رب پزون شروع میشد با اینکه کار خیلی پر زحمتی بود ولی مادرم هر سال رب خونگی تهیه میکرد و چقدر دوست داشتم بوی رب رو و مخصوصا رب های خشک شده دور دیگ رو :) وای که چقدر خوشمزه بودند میدونم که الان اکثرا از ربهای کارخانه ایی استفاده میکنند چون نه وقتش هست و اینکه خونه های آپارتمانی متاسفانه این اجازه رو ازمون گرفته اما از اونجایی که دلم خیلی هوای بوی رب خونگی رو کرده بود تصمیم گرفتم با مقدار کم امتحان کنم من  از سه کیلو گوجه استفاده کردم و فقط سیصد و پنجاه گرم رب داشتم شاید مقدارش کم باشه و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشه ولی یادآوری خاطرات گذشته و عطرو مزه  خوب رب به همه اینها می ارزید و نکته دیگه اینکه من از روش سنتی برای تهیه رب استفاده نکردم به دلیل نبود  آفتاب بنابراین به روش فوری رب رو درست کردم .بریم سراغ روش تهیه


مواد لازم :
گوجه فرنگی رسیده و گوشتی
نمک به میزان لازم

روش تهیه :
گوجه ها رو شسته و سر گوجه ها یا همون کلاهک گوجه رو با چاقو در میاریم و یه چند قسمت تقسیم کرده بعد تکه های گوجه رو در مخلوط کن یا غذا ساز ریخته و کاملا پوره میکنیم مرحله بعد صاف کردن گوجه هست من یک الک با دانه های ریز روی ظرف مورد نظرم گذاشتم و پوره ها رو کم کم در الک ریخته و با کمک یک قاشق و یا گوشت کوب به حالت دورانی روی پوره ها کشیدم تا کاملا آبش ازش جدا بشه و فقط پوستها و دانه ها باقی بمونن وقتی تمام پوره ها رو صاف کردید گوجه صاف شده رو روی حرارت گذاشته  اول حرارت رو زیاد کنید تا به جوش بیفته وقنی به جوش اومد حرارت رو ملایم کنید تا رب آبش کشیده بشه .به غلظت دلخواه برسه هم زدن فراموش نشه مخصوصا در مراحل پایانی من برای سه کیلو گوجه یک قاشق غذا خوری نمک در آخر اضافه کردم مقدار نمک به خودتون بستگی داره برای من یک قاشق کاملا کافی بود اگر بیشتر استفاده کردید از نمک کمتری برای پخت خوراکتون استفاده کنید بعد از سرد شدن در شیشه تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید نوش جان

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen