6. März 2015

کشک و بادمجان


بادمجان از سبزیجاتی هست که من خیلی دوستش دارم و هر چی که با بادمجون درست بشه هم دوست دارم فقط ایرادش اینکه برای سرخ کردنش کلی روغن مصرف میشه و وقتی خوراک آماده میشه برای خوردنش دچار عذاب وجدان میشی به همین خاطر من کشک و بادمجان رو به روش کبابی درست میکنم خیلی هم خوشمزه میشه و خیالمون هم راحته که کلی روغن وارد بدنمون نشده بریم سراغ روش تهیه

مواد لازم :
بادمجان متوسط چهار عدد
پیاز دو عدد
سیر پنج تا شش حبه
نمک فلفل زردچوبه
نعنا خشک و کشک


روش تهیه :
 
اندازه ها مقداری هست که من برای دو نفر استفاده کردم  باز هم بستگی به خودتون داره میتونید مواد رو به دلخواه کم و زیاد کنید اول از همه بادمجونها رو شسته خشک میکنیم و روی شعله آتش کباب میکنیم ( یا روی ذغال که بو و مزه بهتری بهش میده ) گاز من متاسفانه برقی هست و برای این مقدار بادمجون هم نمیخواستم منقل و ذغال درست کنم کاری که انجام میدم اینه بعد از خشک کردن بادمجونها با چاقو چند تا شیار روی پوست بادمجون میدم بعد یه توری ( البته این توری مخصوص این هست که موقع سرخ کردن مواد روغن به بیرون نپاشه  سوراخهای ریزی داره و هنگام سرخ کردن روی تاوه قرار میگیره شما میتونید ازشعله پخش کن و یا فویل استفاده کنید  ) رو روی حرارت گاز میذارم و بادمجونها رو روش قرار میدم و کباب میکنم وقتی تمام قسمتهای بادمجون کباب شد اجازه میدم تا بادمجونها سرد بشه  تو این فاصله پیازها رو خلالی خرد کرده سیرها رو هم خرد میکنیم پیاز ها رو سرخ میکنیم تا طلایی بشه سیر رو هم اضافه کرده و یه تفت کوچک بهش میدیم بعد کمی زردچوبه نمک فلفل و در آخر نعنا رو اضافه میکنیم خیلی کم تفت میدیم  و از حرارت برمیداریم  بادمجونها رو پوست کنده و روی تخته ساتوری میکنیم توی تاوه ریخته و نیمی از پیاز و سیر داغ و نعنا رو اضافه کرده خوب مخلوط میکنیم با حرارت کم اجازه میدیم تا بادمجونها بپزه و خوراکمون جا بیفته (در فاصله پختن چندین بار خوراک رو به خوبی هم بزنید حتی میتونید با استفاده از قاشق چوبی و یا گوشت کوب بادمجونها رو له کنید)  در آخر نمک و فلفل رو هم اندازه کرده و همراه با کشک و باقی سیر و نعنا سرو میکنیم . نوش جان
 
* کشک رو در اواخر پخت هم میتونید به خوراک اضافه کنید حدود ده دقیقه بهش زمان بدید و بعد از حرارت بردارید من ترجیح میدم کشک رو هر کس به سلیقه خودش هنگام خوردن به خوراکش اضافه کنه این بستگی به سیلقه شما داره .

* از گردوی خرد و یا پودر شده هم هنگام سرو کشک بادمجان میتونید استفاده کنید .


4 Kommentare:

  1. خیلی عالی بنظر میاد دستت درد نکنه عزیزم منم سعی میکنم برای بادمجون کمترین مقدار روغن را استفاده کنم خیلی پر رو تشریف داره جناب بادمجون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ممنونم مهناز نازنینم لطف دارید به من اخ اخ پررو رو خوب گفتید:)

      Löschen