17. April 2014

قلیه ماهی


خورش قلیه ماهی یکی از خورشهایی بودکه همیشه دوست داشتم امتحان کنم هیچوقت نخورده بودمش و هیچ ذهنیتی هم ازش نداشتم  دستورهای مختلفی تو اینترنت بود که من هم تقریبا با همون دستورها درستش کردم و نتیجه بسیاررررررر خوشمزه بود قبل از اینکه دستور رو اضافه کنم باید بگم که دستور و روش تهیه  من اورجینال نیست و من طبق ذایقه خودم این خورش رو تهیه کردم و میزان مواد هم مقداری هست که من در نظر گرفتم و میتونه متفاوت باشه  تو دستور این خورش از شنبلیله استفاده میشه که من چون به هیچ عنوان شنبلیله (حتی توی خورش قورمه سبزی ) استفاده نمیکنم اونو حذف کردم شما میتونید از گشنیز و شنبلیله استفاده کنید در هر حال من از مزه خورش بسیار راضی بودم امیدوارم شما هم خوشتون بیاد .

مواد لازم : ( دو نفر )
گشنیز و جعفری سیصد گرم
(پاک شده و خرد شده )
فیله ماهی  دویست و پنجاه گرم
پیاز ساتوری شده یک عدد
سیر له شده سه حبه
فلفل قرمز نمک زردچوبه زعفران
تمبر هندی دویست گرم


 
روش تهیه  :
گشنیز و جعفری رو خرد کرده و سرخ میکنیم من کمی بیشتر سرخ کردم تا خورشم تیره بشه  پیاز رو سرخ کرده سیر رو هم اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم نمک فلفل و کمی زردچوبه  رو اضافه کرده باز هم کمی تفت داده و سبزیها رو میریزم دوباره با هم تفت داده و آب ( یک لیوان ) و تمر هندی رو که از قبل خیس کردیم رو هم صاف میکنیم و آب تمر رو هم اضافه میکنیم ابتدا با حرارت زیاد و بعد از جوش آمدن حرارت رو کم کرده تا  بپزه و جا بیفته برای ماهی من  از فیله Lachs  استفاده کردم ماهی رو نمک و فلفل زدم خیلی کم هم زعفران و حدود دو دقیقه ماهی رو تفت دادم و نیم ساعت آخر به خورش اضافه کردم با حرارت کم اجازه دادم خورش به روغن بیفته بسیار ساده راحت و خوشمزه . نوش جان
 

4 Kommentare:

  1. سلام اعظم جون , بعد از مدتها اومدی و دل ما رو با این ترکیب و خورشت بردی
    عزیزم , سال نوی تو هم خجسته و مبارک باشه

    AntwortenLöschen
  2. salam azizammmmm mamnunam az lotfet duste golammmmmmmmmmmmmmm

    AntwortenLöschen
  3. اعظم جون این قلیه ماهی که درست کردی خیلی خوش آب و رنگ شده خیلی خوشمزست دوست جنوبی داشتم که همیشه سبزی این غذا را آماده داشت و میگفت اگر ماهی تازه دم دستش نباشه یک قوطی کنسرو ماهی تن را در اخر طبخ میذاره لای خرورشت ،من امتحان کردم بازم خوشمزست اصلا این غذا ذات خوبی داره مرسی عزیزم

    AntwortenLöschen
  4. ممنونم مهناز جان نظر لطفته چه ایده خوبی باید با تن هم امتحانش کنم مرسی از اینکه به من سر زدی

    AntwortenLöschen